تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


دسته بندی سایت

محبوب ترین ها

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا

برچسب های مهم

آمار بازدید سایت

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 35
  • بازدید دیروز : 87
  • بازدید کل : 406124

کار در خانه و یا دفتر کار؟


یکی از بزرگ ترین مزیت های فریلنسینگ (Freelancing)، کار در خانه است. با رفت و آمدها و ساعت های اوج ترافیک خداحافظی کنید و به لباس خواب خود، خوابیدن تا وسط روز و تمام وسایل رفاهی دیگر در خانه خوشامد بگویید. برای اولین بار با کار در خانه، احساس راحتی را در یک روز کاری با لباس زیر ممکن سازید. در پایان روز برخی اشکالاتی تند و زننده کشف می شوند که تا به حال هرگز به آن فکر نکرده اید. کار در خانه واقعا خوب است اما سعی کنید که کمی کار را از زندگی و خانه ای که در آن زندگی می کنید جدا سازید کنید.

مشکلاتی که ممکن است با کار در خانه به وجود آید :

 

جدایی بین زندگی و کار وجود ندارد

بزرگترین مشکل کار کردن در خانه این است که تفکیک بین کار و بقیه زندگی بسیار کوچکتر می شود. جملات “در حال حاضر من در محل کار هستم ، در فشار کاری هستم ، سرم شلوغ است، در حال حاضر در خانه هستم، در حال استراحت هستم” دیگر وجود نخواهند داشت. این بدان معنی است که به جای تعطیل کردن کار در شب، شما همچنین احساس می کنید که برخی از کارها وجود دارند که باید به جای استراحت در شب در خانه انجام دهید. یا به جای بیدار شدن در آخر هفته و احساس اینکه در مرخصی هستید، احساس می کنید کنید که در محل کار خود هستید و باید در آن روز کار کنید.

 

ساعت های غیر معمول

هیچ چیز عجیب و غریب تر از کار کردن در خانه در هر ساعتی از شبانه روز نیست. زمانی که شما در یک ساعت مناسب و معقول بیدار می شوید، یک روز عادی کاری را شروع می کنید و سپس شب کار را تعطیل می کنید، به طور ناگهانی احساس می کنید که باید تا اواخر شب کار کنید، صبح کار را تعطیل کنید و حتی در روزهای آخر هفته و تعطیلات به همین ترتیب کار کنید. در برخی از مواقع این کاملا خوب است، اما گاهی اوقات تعطیلات آخر هفته می تواند تعطیلات آخر هفته خوبی برای شما باشد و یا شب ها را به استراحت بپردازیدو برای خود داشته باشد.

 

همیشه در یک نقطه هستید

و بالاخره اگر شما زیاد اهل بیرون رفتن از خانه باشد، یک مشکل عمده این است که شما همیشه در یک محل خواهید بود. همیشه در یک محل از خواب بیدار می شوید، تمام طول روز را در همان نقطه سپری می کنید، و حتی تمام شب را همانجا قرار خواهید داشت. در واقع این شرایط کمی مثل این است که در زندان قرار دارید.

 

این سه جنبه منفی می تواند برای شما بسیار حاد باشد. بنابراین متوجه شدیم کار در خانه علاوه بر این که مزیت هایی دارد، می تواند مشکلات را نیز بوجود آورد.

در رقابت پیروز شوید


تعجب خواهید کرد اگر بشنوید که اغلب مشتریان به ما می گویند که آنها نه به دلیل کیفیت کار ما، بلکه به این دلیل که ما به زبان آنها صحبت می کنیم، با ما کار می کنند. در بسیاری از مواقع از بسیاری از مشتریان شنیده ایم که می گویند ” سایر طراحان تهدید کننده هستند ” یا “ما درک نمی کنیم که آنها در مورد چه چیزی صحبت می کنند ” و یا حتی ” به نظر نمی رسد پیمانکاران که علاقه ای به کسب و کار ما داشته باشند”.

اغلب فریلنسرها مشغول تلاش برای اثبات خلاقیت خود به مشتریان هستند و این باعث می شود که آنها از خواسته مشتریان به طور کل چشم پوشی کنند. بحث در مورد خلاقیت خود را به بعد موکول کنید. با مشتریان در مورد آنچه که می توانید برای کسب و کارشان انجام دهید، صحبت کنید. به آنها بگویید که چگونه می توانید به آنها کمک کنید.
با مشتریان ارتباط موثر برقرار کنید؛
به بازار جدید توجه کنید ؛
مخاطبان بیشتری پیدا کنید؛
و بدانید که چطور ممکن است پول بیشتری برای آنها فراهم کنید!
اینها فقط چند نمونه است، اما شما می توانید این کار را برای هر صنعتی انجام دهید. فقط در نظر داشته باشید آنچه که شما می خواهید به عنوان یک مشتری بشنوید را به آنان بگویید . بسیاری از افراد از اینکه در مورد کسب و کار به صورت صریح صحبت کنند، واهمه دارند، مثل اینکه احساس میکنند خلاقیت خود را به نحوی لکه دار می کنند. در واقع این گونه نیست. آن چه باید انجام شود این است که اعتماد و رابطه دوستانه ای با مشتریان ایجاد شود.

بنابراین اگر این موارد را به یاد داشته باشید، آنگاه خواهید دید که چگونه در رقابت پیروز خواهید شد. زیرا بر خلاف سایرین، شما به زبان مشتری خود صحبت می کنید.

 

حفظ انگیزه کاری بدون حضور رئیس!


بسیاری از فریلنسرها احساس می کنند که حفظ نظم و انضباط و انگیزه در کار مشکل است. شما با بهترین نیات شروع میکنید، اما به زودی خودتان را می بینید که نزدیک ظهر بیدار می شوید و در مقابل تلویزیون دراز کشیده اید. شما می توانید از راهنماییها و ترفندهایی که در اینجا به شما می گوییم استفاده کنید تا همچنان انگیزه خود را حتی بدون داشتن یک رئیس و مافوق، حفظ کنید.

به مشتری خود یک جدول زمانی بدهید، حتی اگر آنها آن را درخواست نکرده باشند

یک راه خوب برای حصول اطمینان از اینکه شما وقت خود را تلف نمی کنید این است که به خودتان یک برنامه فشرده بدهید و سپس آن را به صورت کتبی به مشتری خود بدهید. با متعهد بودن به زمان در طول پروژه، خوشبختانه شما مجبور نخواهید بود که در طول شب به کار بپردازید و بیدار بمانید تا کار خود را در لحظه آخر و دقیقه نود تمام کنید.

 

روز خود را به درستی شروع کنید

بسیاری از مردم زمانی که شروع به کار می کنند، احساس خواب آلودگی می کنند و دوست دارند که بخوابند. با ساعت زنگ دار خود از خواب بیدار شوید و بلافاصله به کارمشغول شوید. اگر شما روز خود را با بی حالی آغاز کنید و کمی تنبلی کنید، شروع کار برای شما بسیار سخت تر خواهد بود — در واقع متوجه می شوید که اگر روز خود را با خواب آلودگی و استراحت شروع کنید، داشتن یک روز خوب کاری غیر ممکن است. با بیدار شدن به موقع و زود هنگام و گذراندن روز خود در محل کار، حتی اگر شما تمرکز خود را در اواسط روز از دست بدهید، برخی از کارها در آن روز به خوبی انجام می شوند.

 

هر روز صبح برای خود لیستی از کارهایی که باید انجام شوند را تهیه کنید

یک عادت فوق العاده برای شروع هر روز، نوشتن کارهای روزانه است. همه چیز حتی کارهای روزانه روزهای قبل را یادداشت کنید، سپس هر چیز جدید که ممکن است در ۲۴ ساعت گذشته اتفاق افتاده باشد را نیز یادداشت کنید. بعد از این کارها، یک ماژیک هایلایت بردارید و چیزهایی را که می خواهید برای آن روز تکمیل کنید علامت گذاری کنید و آنها را به ترتیب آنچه میخواهید انجام دهید، شماره گذاری کنید. سپس مطمئن باشید که فهرست خود را دنبال می کنید! این کار همچنین شما را از انجام کارهای غیر لازم و چالش انگیز دیگر باز می دارد که اغلب فریلنسرها با انجام آن دچار عذاب وجدان می شوند! شما می توانید به جای استفاده از کاغذ و قلم، از برخی از ابزار مانند Ta-Da Lists استفاده کنید .

آشنایی با آپاچی متد URL Rewrite


خیلی از افراد یا شرکت ها ساعت ها و ساعت ها وقت صرف می کنند تا برای خود یا مشتریان خود دنبال دامنه ای بگردند که راحت تلفظ شود، بخاطر سپرده شود، کوتاه باشد، ترجیحا .com باشد. روی بیزینس کارت خوب دیده شود و به راحتی پشت تلفن شنیده شود.

 

یا میلیونها تومان هزینه می کنند تا دامنه ای که مد نظر دارند و توسط شخص دیگری قبلا ثبت شده خریداری کنند.

 

آنها تمام این دردسرها را بجان می خرند ولی به لینک هایی که بعد از دامنه قرار میگیرد اصلا توجه نمی کنند. کلماتی که بعد از دامنه قرار میگیرند نیز باید مناسب، مرتبط و حرفه ای باشند آسان بخاطر سپرده شوند و از همه مهم تر مشتریان را جذب کند و تاثیر زیادی در رنک سایت دارد.

 

خوشبختانه تکنیکی هست به نام URL Rewriting که براحتی url را به یک url مناسب تغییر می دهد، با دردسری به مراتب کمتر از پیداکردن دامنه مناسب. این روش به شما امکان می دهد URL را بدون نیاز به تغییرات ساختاری سایت خود به یک URL کاربرپسند، ساده و همراه با کلمات کلیدی تبدیل کنید.

این مطلب موضوعات زیر را شامل می شود

۱-URL Rewriting چیست؟

۲-چطور URL Rewriting به رنکینگ سایت کمک می کند؟

۳-نمونه های URL Rewriting به همراه regular expressions, flags و conditionals

 

URL Rewriting چیست؟

 

اگر شما بخواهید به بانک نامه ای بنویسید ممکن است برنامه ای برای نوشتن نامه مثل word را بازکنید و آن را با نام lettertobank.doc ذخیره کنید. این فایل ممکن است در دایرکتوری Document شما قرار گیرد و دسترسی به فایل شما چیزیست شبیه به این C:WindowsusersjulieDocumentslettertobank.doc . یک مسیر = یک فایل.

 

همینطور اگر شما یک سایت بانک طراحی می کنید . صفحه ای می سازید با نام page1.html و آن را آپلود می کنید در مرورگر خود اینچنین به آن اشاره می کنید http://www.mybank.com/page1.html. یک URL = یک منبع. در این مورد منبع یک صفحه است که می توانید محصول باشد یا هر چیز دیگری.

 

URL Rewriting این قاعده را تغییر می دهد و به شما این امکان را می دهد تا URL را از منبع جدا کنید. با URL Rewriting شما می توانید http://www.mybank.com/aboutus.html این صفحه را داشته باشید و به کاربر محتوای http://www.mybank.com/page1.html را نشان دهید یا صفحه about-us/ یا درباره-ما/ یا هر URL دیگری. یک چیزیست مثل shortcuts برای دسترسی به منبع. یک URL = یک روش برای پیدا کردن منبع.

 

با URL Rewriting منبع و URL که به هم ارتباط پیدا می کنند می توانند کاملا جدا از هم عمل کنند.

 

چطور URL Rewriting به رنکینگ سایت کمک می کند؟

 

برای مثال با نگاه به URL زیر می توان فهمید که چه چیزی در این سایت فروخته می شود

 

http://digikala.com/?Products=Notebook&Product=Notebook-Apple-MacBook-Pro-MC700

دیجی کالا سایت معتبری است و بازدید و فروش قابل توجهی دارد، ولی اگر برای عبارت Apple MacBook Pro در گوگل جستجو کنید با سایت های خارجی بسیاری مواجه می شود و وقتی عبارت اپل مک بوک پرو را به فارسی جستجو کنیم وبلاگ ویزویز: قیمت-لپ-تاپ-اپل-مک-بوک-پرو/http://vizviz.net/tag بالاتر از دیجی کالا که هم فروشکاه است و هم بازدید بسیار بیشتری دارد نمایش داده می شود.

بازنویسی URL

حتی در نتیجه جستجو در URL اپل مک بوک پرو بارنگ پررنگ تری نمایش داده می شود.

 

بنابراین آیا دیجی کالا می تواند این URL را شبیه به چیزی مثل این MC700-اپل-مک-بوک-پرو/http://digikala.com/product تغییر دهد بدون اینکه مجبور شود در ساختار سایت خود تغییراتی ایجاد کند؟ جواب URL Rewriting است.

 

بصورت ساده URL Rewriting به سرور می گوید بجای ?Products=Notebook&Product=Notebook-Apple-MacBook-Pro-MC700 این MC700-اپل-مک-بوک-پرو/product را نمایش بده بدون آنکه مردم یا موتور جستجو متوجه شود.

 

به گفته گوگل خیلی موارد هست (بیش از ۲۰۰ مورد) که در رنکینگ سایت شما در جستجو تاثیر می گذارد. ولی URL کاربرپسند و خوانا جزو مهمترین این موارد دسته بندی می شود.

درقسمت بعدی توضیح می دهیم چطور این کار انجام می شود

 

چطور URL خود را بازنویسی کنید

 

اینکه آیا شما قادر به انجام URL Rewriting باشید یا نه به سرور شما بستگی دارد. معمولا Apache با ماژول URL rewriting ارائه می شود mod_rewrite . و ISAPI Rewrite همان کار را Windows IIS انجام می دهد ولی ۱۱۰ دلار هزینه نصب دارد.

 

ساده ترین راه

 

در ساده ترین راه نشان می دهیم چگونه یک صفحه استاتیک را تغییر نام دهید. برای استفاده از فانکشن URL Rewrite می بایست یک فایل htaccess. ایجاد کنید یا آن را ویرایش کنید. این فایل در root اصلی سایت شما قرار می گیرد. برای مثال اگر صفحه درباره دوربین عکاسی در سایت خود دارید به نام hffnddfyvv.html شما می توانید این خط را به فایل htaccess. خود اضافه کنید:

 

RewriteEngine On
 RewriteRule    camera.html    hffnddfyvv.html

 

حالا اگر به بروید شما در واقع به hffnddfyvv.html رفته اید از آن گذشته این آدرس باقیمی ماند و بازدید کنندگان و موتور جستجو از اینکه شما URL را تغییر داده اید آگاه نخواهند شد.

 

آشنایی با regular expressions

 

در URL Rewriting شما میبایست مسیر را یکی کنید، این دامنه و اولین اسلش را شامل نمی شود. دستور بالا به آپاچی می گوید هر وقت مسیری که شامل camera.html را دریافت کردی، صفحه hffnddfyvv.html را نمایش بده. این ممکن است دردسر ساز شود برای مثال شما بخواهید صفحه باز کنید ولی همچنان صفحه قبلی باز می شود. چیزی که ما به آن احتیاج داریم این است:

RewriteEngine On
RewriteRule   ^camera.html$   hffnddfyvv.htm

 

دیگر $camera.html^ یک search string نیست بلکه regular expressions است، که هر کدم از کاراکترهای ^ . + * ? ^ ( ) [ ] { } و $ تاثیری اعمال می کنند. ^ برابر بودن اول مسیر URL را چک می کند و $ برابر بودن آخر را. این بدان معناست که بتدا و انتهای مسیر می بایست camera.html باشد و فقط تغییر URL برای canera.html کار می کند و نه برای best2011camera.html یا mycamera.html . این برای موتور جستجوی گوگل مهم است و می تواند براحتی شما را برای duplicate content یعنی دسترسی به یک صفحه از طریق لینکهای مختلف جریمه کند.

 

نبستن انتهای فایل

 

شما می توانید این را بافرار از نبستن فایل بهتر کنید. یعنی لینک شما می تواند به هر دوحالت زیر باز شود:

و /http://mysite.com/camera

RewriteEngine On
RewriteRule   ^camera/?$   hffnddfyvv.html  [NC]

 

? مشحص می کند که کاراکتر آخر اختیاریست. بنابر این URL می تواند با یا بدون اسلش کار کند. موتور جستجو این مورد را duplicate content در نظر نمی گیرد و می تواند از رفتن به صفحه خطا هنگامی که کسانی اشتباهی آن را وارد می کنند جلوگیری کند. چیزهایی که در آخر دستور در براکت قرار میگیرد به آپاچی مواردی را اشاره می کند. [NC] یک پرچم است که می گوید این دستور حساس به حروف کوچک و بزرگ نیست بنابراین نیز کار می کند

 

نمونه وکی پدیا

 

حالا می توانیم به یک نمونه واقعی نگاه کنیم، ظاهرا ویکی پدیا از URL Rewriting برای این عنوان صفحه را به فایل php بدهد استفاده می کند

ایران/http://fa.wikipedia.org/wiki

نوشته شده به

ایران=http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title

برای انجام چنین کاری در htaccess. می بایست این چنین اقدام شود:

 

RewriteEngine On
#Look for the word "wiki" followed by a slash, and then the article title
RewriteRule   ^wiki/(.+)$   w/index.php?title=$1   [L]

 

دستور قبلی شامل ؟/ بود یعنی ۰ تا یک اسلش اگر +/ باشد یعنی یک یا بیشتر. بنابر این ///////http://mysite.com/camera هم کار می کند در این دستور (.) مطابقت با هر کاراکتر بنابر این +. می شود مطابقت با یک یا بیشتر از هر کاراکتری که بود. و () به آپاچی می گوید هر چیزی که +. در این میان آمد را به خاطر بسپار. و بعد دستور بالا به آپاچی می گوید دنبال /wiki که در ادامه آن یک یا هر چند تا از هر کاراکتر وجود دارد بگرد و بخاطر بسپار. و سپس هرچیزی که بخاطر سپردی را با ۱$ جایگزین کن. بنابراین وقتی rewriting تمام شد ایران/wiki می شود ایران=w/index.php?title .

ویکی پدیا

 

نمون بالا کامنت را معرفی می کند آپاچی هر چیزی بعد از # را در نظر نمیگیرد. بنابراین فکر خوبیست اگر توضیحی قرار دهید تا کسانی که بعدا روی فایل کار می کنند متوجه شوند چه کاری قبلا صورت گرفته. [L] به این معنی است که اگر آپاچی مطابقت را پیدا کرد دست از جستجو بر دارد. در غیر اینصورت آپاچی جستجو را ادامه می دهد که غیر ضروریست.

۴ روش ساده برای مراقبت از خود هنگام کار طولانی


کثر ما قوانین اساسی برای اینکه چطور ساعتها پشت میز کار کنیم و فلج نشویم را می دانیم. مشکل اصلی این است که در واقع ما اغلب به آنها توجه نمی کنیم. بعد از مدتی با آسیب شانه مواجه می شویم، و آن موقع متوجه ارزش آنها می شویم. در زیر مراحل آسانی را عنوان می کنیم که می تواند زندگی کاری شما را متفاوت سازد و به نگه داشتن بدن شما در برابر آسیب های جدی، کمک کند:

به دنبال یک صندلی ارگونومیک و مناسب، و یا توپ پیلاتیز باشید

یک صندلی خوب می تواند گران قیمت باشد، اما اگر قصد دارید ساعت های طولانی را در محل کار خود بگذرانید، چنین صندلی ارزش خرید را دارد. خرید یک صندلی ارزان برابر است با شروع کمر درد، بدون توجه به اینکه سن شما چه مقدار است. در نظر بگیرید که شما ممکن است چه میزان صرف خرید یک ماشین کنید و در مقابل نشستن پشت میز کار، چقدر وقت در پشت فرمان می گذرانید.

اگر خرید یک صندلی مناسب، بیش از بودجه در نظر گرفته شما برای خرید صندلی است، چرا یک توپ پیلاتیز را امتحان نمی کنید؟ به یک فروشگاه تجهیزات تناسب اندام بروید و از فروشنده برای انتخاب اندازه مناسب قد خود کمک بگیرید. قیمت آنها به طور کلی از ۱۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ تومان می باشد. در ابتدا شما ممکن است قادر به نشستن بر روی یک توپ پیلاتیز برای زمان کوتاهی از روز باشید، اما اگر بطور مرتب از آن استفاده کنید، به مقدار قابل توجهی خطر ابتلا به کمر درد را کاهش می دهد.

ورزش چشم

 

اکثر فریلنسرها ساعت های طولانی را در جلوی صفحه کامپیوتر صرف می کنند. به طور منطقی چشم ما قرار نیست که به یک شیء روشن مسطح برای ساعت های طولانی در روز خیره شود. این موضوع می تواند باعث سردرد، تاری دید، و بسیاری مشکلات دیگر شود. برای جلوگیری از این اتفاقات، سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

– چشم خود را حداقل ۱۸ اینچ (۴۵ سانتیمتر) از صفحه نمایش دور نگه دارید.

– هر ۲ تا ۳ ساعت، نگاهی ۱۰ دقیقه ای به اطراف داشته باشید و به چیزهای دیگر نگاه کنید. به طور ایده آل به چیزهایی که دور هستند و سپس به چیزهایی که نزدیک هستند نگاه کنید. سعی کنید میز کار خود را کنار یک پنجره قرار دهید، بنابراین شما می توانید به طور منظم به بیرون نگاه کنید.

– در محیط های تاریک و یا کم نور کار نکنید.

– در اغلب موارد و هر زمان که یادتان می افتد، شروع به چشمک زدن کنید.

– چشم خود را هنگامی که به یادش افتادید، بچرخانید (ترجیحا نه به همکارانتان!).

 

بقیه قسمت های بدن را ورزش دهید

اطمینان حاصل کنید که شما هر چند ساعت یکبار از جای خود بلند می شوید و در اطراف حرکت می کنید. کمی حرکات کششی انجام دهید — به خصوص در قسمت گردن و شانه ها. شما می توانید برخی از تمرینات ساده را در بعضی از سایت ها پیدا کنید و در پایان روز احساس خوبی پیدا کنید.

 

وقت خود را با افراد دیگر بگذرانید

اطمینان حاصل کنید که شما کسی را هر روز برای صحبت کردن دارید. ایمیل و اسکایپ به حساب آورده نمی شوند. این زمانی آسان است که شما یک همدم و یا کودک در نزدیکی خود داشته باشید، اما برخی از ما در خانه به تنهایی زندگی و کار می کنیم، بنابراین قرار دادن زمانی برای ملاقات مردم بسیار مهم است. اگر شما به هر دلیلی نمی توانید این کار را انجام دهید، به جای ایمیل زدن به یکی از مشتریان خود و صحبت در مورد یک پروژه از طریق ایمیل، تلفنی حرف بزنید. نه تنها شما حداقل با یک انسان تماس گرفته اید، بلکه یک ارتباط قوی با مشتری خود را برقرار ساختید.

 

بنابراین اینها چیزهایی است که شما می بایست برای مراقبت از خود سعی کنید در طول یک روز کاری نسبتا طولانی انجام دهید. بعد از مدتی متوجه می شوید که نه تنها شما را سالم نگه می دارد، بلکه همچنین باعث می شود احساس بهتری در طول روز داشته باشید!

مزیت فریلنسر بودن ( کار در خانه)


اکثر فریلنسرها به شما خواهند گفت که یکی از لذت های کار در خانه، اجتناب از رفت و آمد و گیر کردن در ترافیک است. هیچ چیز بهتر از دانستن این نیست که زمانی که اکثر افراد در ترافیک سنگین گیر کرده اند، شما یک یا دو ساعت بیشتر زمان دارید تا به انجام هر کاری که دوست دارید بپردازید.

با این حال، اغلب آن زمان اضافی می تواند به سرعت برای شما طبیعی و عادی شود. بعد از مدتی دیگر وقت آزاد برای شما به حساب نمی آید و شما از آن زمان استفاده می کنید و شروع به کار می نمایید.

پس از چند وقت از زمانی که تصمیم گرفتید یک فریلنسر شوید، احساس می کنید که دلتان برای رفت و آمدها و ترافیک و کارهای قدیمی تنگ شده است. چرا؟ زیرا رفت و آمد و ترافیک زمانی برای فکر کردن به شما می داد. در واقع هر روز دو ساعت وجود داشت که می توانستید در افکار خود غرق شوید و هیچ چیز دیگری به جز فکر کردن، برای انجام وجود نداشت.

به عنوان یک فریلنسر بسیار اتفاق می افتد که هر زمان که کار نمی کنید، احساس گناه کنید. کار به راحتی می تواند مقدار زیادی از وقت آزاد ما را به خود اختصاص دهد و منجر به عدم تعادل و نارضایتی شود. یکی از لذت های فریلنسر شدن این است که شما انعطاف پذیری لازم برای کار را دارا هستید و این می تواند تعادل را برای شما به ارمغان آورد و به زندگی شما کمک کند.

بنابراین سعی کنید که زمانی را برای رفت و آمد در روز اختصاص دهید. سوار اتوبوس شوید نه برای به خاطر آن که به جایی بروید و به کار مشغول شوید. بلکه باید برای انجام فعالیتی غیر از کار باشد. به جای کار از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعدازظهر، کار خود را از ۹ صبح آغاز کنید و تا ۶ بعدازظهر آن را به اتمام برسانید و ۲ ساعتی را که باید در رفت و آمد باشید را به فعالیت های دیگر اختصاص دهید. نکته مهم در این است که به نظر می رسد در یک روز به همان اندازه کار انجام شده و زمانی اتلاف نشده است.

مهم این است که از کامپیوتر خود دور شوید و به کارهای دیگر بپردازید — بنابراین بهتر است این زمان را به خواندن وبلاگ ها و یا چت در انجمن ها اختصاص ندهید. از آن زمان برای انجام کارهای مهم استفاده کنید که برای شما تنوع ایجاد می کند. به عنوان مثال شما می توانید از آن زمان برای انجام کارهای زیر استفاده کنید:

– پختن یک شام خوشمزه،

– بازی با بچه ها،

– ورزش،

– قدم زدن در اطراف خانه،

– خواندن یک کتاب در یک کافه،

– گذراندن وقت با همسر خود،

– مدیتیشن، و یا

– انجام یک سرگرمی.

نکته مهم این است که این زمانی برای شما است تا کمی از زندگی کاری خود خارج شوید. بسیاری از مثال های فوق به شما اجازه می دهد تا کار خود را تعطیل کنید و توجه خود را به چیزهایی غیر از کار معطوف کنید. اگر شما می توانید از ساعت های رفت و آمد برای به انجام رساندن چیزی خارج از کار استفاده کنید، متوجه می شوید که تبدیل شدن به یک فریلنسر خیلی بهتر از کار خارج از خانه می باشد.

۱۰ مورد که وجود آنها برای موفقیت یک فریلنسر لازم نیست


زمانی که به یک فریلنسر تبدیل می شوید، چیزهایی که قبلا برای موفقیت در کار مهم در نظر گرفته می شد، دیگر کاربرد ندارند.

اگر چه ابزارهایی وجود دارند که یک فریلنسر نمی تواند بدون آنها زندگی کند، اما در زیر ۱۰ مورد آمده است که دیگر نیازی به آنها برای موفقیت در کسب و کار نیست.

میز

ممکن است قبلا در یک دفتر بزرگ کار میکردید و یک میز کار برای خود در دفتر داشتید. در حال حاضر میز یک فریلنسر متشکل از یک سطح صاف است که تنها لپ تاپ می تواند روی آن قرار گیرد (در واقع این میز می تواند در هر نقطه باشد: یک میز در کتابخانه، یک میز در کافی شاپ، یک میز در اتاق ناهار خوری و …).
تلفن ثابت

در گذشته کسب و کار نیاز به یک تلفن ثابت داشت، در غیر این صورت چگونه افراد قادر به برقراری تماس بودند؟ این روزها تلفن همراه به همان صورت کار می کند و در واقع در بعضی مواقع بسیار بهتر از تلفن ثابت کار می کند، زیرا می توانید آن را با خود به همه جا ببرید.
تبلیغ در صفحات روزنامه

باز هم در سال های گذشته، یک تبلیغ بزرگ و گران در صفحات روزنامه، تنها راه نشان دادن نام خود به مشتریان بود. این روزها، شما با داشتن یک وب سایت و نشان دادن آن در جستجوی گوگل، به همان راحتی می توانید همان کار را بدون هزینه بالا انجام دهید.
کابینت برای ذخیره فایل ها

به یاد سال هایی بیفتید که فایل های کاغذی را در پایان سال در کابینه فایل ذخیره سازی می کردیم… خوشبختانه آن روزها به پایان رسیده است. در حال حاضر می توانیم هر تکه کاغذ را اسکن کنیم و بدون نیاز به حمل و نقل و کپی آنها را برای همیشه در کامپیوتر نگهداری کنیم.
کارت های ویزیت و بروشور

در حالی که هنوز هم از کارت های ویزیت استفاده می کنیم، نمی توانیم آخرین باری که از آنها استفاده کردیم را به یاد داشته باشیم. این روزها وقتی با کسی تماس می گیریم، می خواهیم صحبت خود را با چیزی بیش از دادن یک تکه کاغذ به وی به پایان برسانیم. ما می توانیم در حالی که مقابل آنها ایستاده ایم، یک ایمیل سریع به آنها بفرستیم که شامل اطلاعاتی است که فکر می کنیم ممکن است برای آنها مفید باشد. همچنین می توانیم یک لینک از صفحه فیس بوک، توییتر و یا وب سایت خود به آنها بدهیم. به همین سادگی!
ماشین های بزرگ

این شامل موارد زیر می شود اما محدود به آن نمی شود: ماشین تحریر، ماشین فکس، منشی تلفنی، کامپیوتر رومیزی، و دستگاههای کپی.
فرستادن نامه

خوشحالیم از اینکه پست الکترونیک در حال حاضر بسیار ساده شده و راه های ارزان تری برای فرستادن نامه شناخته شده است.
اینترنت Dial-up

در سال های گذشته سرعت اینترنت بسیار آهسته بود. مجبور بودید به صورت Dial-up به اینترنت وصل شوید. صدای بوق را می شنیدید که شروع به جیغ کشیدن می کند تا به مودم وصل شود. یک فنجان قهوه آماده می کردید تا ایمیل هایتان باز شوند و بتوانید چک کنید. برای دانلود بر روی یک تصویر کلیک می کردید. شروع به درست کردن شام می کردید. دوباره چک می کردید که آیا دانلود تصویر به پایان رسید است یا خیر! حتی توصیف این موارد بسیار دردناک است. با سیستم ها و تکنولوژی های جدید و سیستم Wi – Fi ، این روزها زندگی آنلاین بسیار آسان تر شده است.
مسیر استاندارد برای بالا رفتن از نردبان موفقیت

در عصر حجر وقتی که برای اولین بار شروع به کار میکردند، مسیر روشن و گام به گامی برای موفقیت در هر حرفه ای وجود داشت. از دبیرستان فارغ التحصیل میشدید، به کالج میرفتید، کارآموزی میکردید، به شغلی که ایده آل شما نبود مشغول می شدید، از نردبان شغلی بالا می رفتید، سپس بازنشسته میشدید و یک ساعت طلا هدیه می گرفتید و پس از آن میمردید!
خوشبختانه زمان تغییر کرده و اکنون به معنای واقعی کلمه هر کس می تواند اغلب در یک دوره بسیار فشرده از زمان موفق باشد. شما می توانید در طول دو هفته به یک طراح وب سایت تبدیل شوید (به عنوان مثال با خواندن کتاب هایی در مورد مایکروسافت فرانت پیج).
دفتر کار

چیزی که در کسب و کار ممکن است باعث نفرت قرار گیرد و از آن اجتناب می کنید، نیاز به پرداخت هزینه برای اجاره یا خرید یک دفتر کار است. به جز هزینه اجاره فضای اداری، سایر قبض ها نیز به این هزینه اضافه می شود (تلفن، اینترنت، برق، و غیره)، و همچنین هر روز رفتن به یک مکان ثابت به اصطلاح روزمره می شود.
این روزها گزینه های بسیاری برای فضای کاری وجود دارد (خانه خود، کتابخانه، و …) که احتمال نیاز به یک دفتر “رسمی” نزدیک به صفر می شود.

مشتاقیم تا ببینیم که چه تغییرات دیگری با تغییر تکنولوژی در سال های آینده بوجود می آید. در حال حاضر هر چیز که مربوط به کار باشد می تواند توسط تلفن همراه و لپ تاپ و رسانه های اجتماعی مدیریت شود. فرصت ها به سرعت در حال رشد هستند.

همواره برای مشتریان خود در دسترس باشید


یکی از راه های ایجاد رابطه با مشتری این است که عادت کنید گوشی خود را همیشه با خود داشته باشید و ایمیل های خود را تا جایی که امکان دارد چک کنید. مشتریان انتظار دارند که شما در دسترس باشید و قادر به پاسخگویی سریع باشید. یکی از فواید داشتن روابط خوب با مشتریان این است که آنها بر شما تکیه می کنند. متاسفانه این بدان معناست که اگر شما به آنها به سرعت پاسخ ندهید، رابطه بین شما و آنها می تواند به خطر بیفتد.
اگر هدف شما این است که مشتری خود را راضی نگه دارید، پس باید خوابیدن تا ظهر یا دیدن فیلم تا بعدازظهر را فراموش کنید. تا آنجا که به یک مشتری مربوط است، تنها دلیلی که ممکن است شما در دسترس نباشید این است که شما در جلسه هستید. بخشی از جالب بودن کار یک فریلنسر این است که انعطاف پذیری دارد و رئیس خود هستید، بنابراین شما باید تعادل را حفظ کنید و مشتریان خود را خوشحال و راضی نگه دارید.

از روی تجربه به شما می گویم که اگر تماسی را به هر دلیلی از دست دادید، باید در اولین فرصت با مشتری تماس بگیرید حتی اگر زمان کافی برای صحبت با آنان را نداشتید. این نشاندهنده ادب شماست و مشتریان می فهمند که شما مشتاق به برقراری تماس با آنان بوده اید. آخرین چیزی که شما می خواهید این است که مشتری احساس کند شما کار وی را پیگیری می کنید و در هر شرایطی با وی تماس می گیرید.

اگر قصد دارید به هر دلیلی مدتی دست از کار بکشید، بهتر است از قبل این موضوع را سازماندهی کنید. بعضی از فریلنسرها تلفن خود را در حالی که در تعطیلات هستند پاسخ می دهند، اما گاهی اوقات این امکان پذیر نیست (شما ممکن است خارج از کشور باشید، در یک کارگاه باشید و یا نیاز به استراحت داشته باشید). اگر شما به راه دور می روید و در دسترس نیستید، سعی کنید موارد زیر را دنبال کنید :

– از قبل با مشتریان خود تماس بگیرید و به آنها بگویید که برای مدتی در دسترس نخواهید بود. از آنها بپرسید که آیا لازم است کاری را قبل از رفتن به پایان برسانید یا خیر،
– برای ایمیل خود پاسخ خودکار قرار دهید، و
– پیام خود را بر روی پیغامگیر تلفن همراه و تلفن ثابت تغییر دهید.

در حالی که شما دور هستید، توصیه نمی کنم کار شما را شخص دیگری تکمیل کند. در واقع تنها کسی که شما به او اعتماد دارید یک دوست است، و اگر اشتباهی رخ دهد، شما بین یک دوست و یک مشتری گیر می کنید. بهتر است با مشتری خود در مورد برنامه های خود از قبل صحبت کنید، و مطمئن شوید که کار خود را قبل از رفتن به اتمام رسانده اید.

دسترسی مشتریان جدید و یا قدیم را به خودتان ساده کنید و روابط خود را از این طریق با آنها قوی کنید.

وقتی کسی از شما می پرسد: “چه کار می کنید؟” آماده باشید


گاهی اوقات سخت است که به مردم توضیح دهید شما واقعا چه کاری انجام می دهید. بسیاری از مردم کلمه فریلنسر را شنیده اند ولی کاملا نمی دانند معنی آن چیست، یا نمی توانند درک کنند که شما چگونه در خانه حتی با لباس خواب خود کار می کنید.

در اینجا به شما نشان می دهیم که چگونه تنها با یک جمله، به چهار سوال زیر در ۶۰ ثانیه پاسخ دهید.

شما چه کار می کنید؟

آیا شما یک طراح گرافیک هستید؟ آیا شما یک نویسنده یا عکاس هستید؟ آیا شما موضوعی (مانند کسب و کار کوچک ، کشاورزی ، بهداشت) دارید که به آن تمرکز کرده اید؟ پاسخ همه این سوالات به راحتی در یک جمله خلاصه می شود. به عنوان مثال : من یک وبلاگ نویس آزاد هستم و در مورد تامین مالی کسب و کارهای کوچک برای چندین مجله آنلاین می نویسم.

شما چه مشکلی را حل می کنید؟

اگر شما مشکلی را حل نمی کنید… پس چرا وجود دارید؟ شاید شما یک عکاس عروسی باشید و با دو زوج برای آن روز باشکوه کار می کنید. شاید شما دارای مدرک MBA باشید و در مورد کسب و کارهای کوچک برای روزنامه ها و وب سایت ها مشاوره دهید و تجارب خود را به اشتراک گذارید. شاید شما برای کمک به بهتر شدن شرکت ها، نام تجاری و لوگوی آنها را ایجاد و درست می کنید. هر آنچه که شما انجام می دهید، باید بگویید که خدمات شما چگونه مشکل کارفرمایان را حل می کند. به عنوان مثال :

“من به کسب و کارهای کوچک کمک می کنم که طرح بازاریابی اجتماعی رسانه ها را ایجاد و پیاده سازی کنند.”

فرق شما با دیگران چیست؟

رقابت همه چیز است، و شما نیاز دارید که بدانید چه چیزی باعث می شود شما نسبت به فرد دیگری که همان کار را انجام می دهد، بهتر باشید.

چه چیزی باعث می شود که شما بعضی از مغازه ها را به بعضی دیگر ترجیح می دهید؟ آیا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه می دهند؟ آیا قیمت های آنها بهتر است؟ از استعدادها و تجربه خود استفاده کنید تا به جذب سرمایه بپردازید. به عنوان مثال :

“من در طراحی گرافیک مدرک MFA دارم و با آخرین روندها و تکنولوژی های روز آشنایی دارم و دو بار در سال در کارگاه های توسعه حرفه ای شرکت می کنم.”

چرا شما باید برای مردم مهم باشید؟

به مردم بگویید که چگونه می خواهید زندگی آنها را آسان تر سازید. شاید شما مثل فرفره یک وب سایت را ایجاد کنید و برای تدریس به مشتریان خود که چگونه آن را به تنهایی مدیریت کنند، زمانی اختصاص دهید. شاید شما با رسانه ها در تماس باشید و بتوانید به مشتریان خود در ترویج اخبار و حوادث به طور موثر از طریق مطبوعات آزاد و بازاریابی اجتماعی رسانه کمک کنید. شاید شما راهی را برای کمک به کسب و کار مشتری خود برای اجرای موثرتر و صرفه جویی در پول در دراز مدت بدانید. به عنوان مثال :

“من یک پایگاه داده از تماسهای رسانه ای در سراسر استان دارم و می توانم به شما در جمع آوری کمک سالانه با نوشتن مطالبی برای انتشار در مطبوعات و نوشتن داستان برای روزنامه های محلی کمک کنم.”

هنگامی که این جملات را نوشتید، آنها را در مقابل یک آینه تمرین کنید. سپس آنها را در شبکه های اینترنتی امتحان کنید. ممکن است کسی از شما تمام چهار پرسش را هم زمان نپرسد، اما خوب است که پاسخ شما آماده و در انتظار باشید.

با خلاصه کردن جواب خود در یک جمله، خود را از درهم و برهم بودن پاسخ حفظ می کنید. مختصر سخن گفتن نشان می دهد که شما واقعا کسب و کار خود را می شناسید و به راحتی و با اعتماد به نفس در مورد هر آنچه انجام می دهید، صحبت می کنید. نترسید و این چهار سوال را از افراد دیگر بپرسید. ببینید آیا پاسخ آنها به خوبی پاسخ شماست!

راه هایی برای تعامل بهتر شما با مشتریان


ما در مورد تعامل با مشتریان به تازگی مطالبی نوشتیم. در اینجا نیز چند مورد از راه های های تعامل آسان با مشتری را عنوان می کنیم.

مذاکره شما با مشتریان یک شبه و یا در یک لحظه اتفاق نمی افتد. این چیزی است که باید به طور مداوم و در طول زمان بر روی آن کار کرد. تعامل شما با مشتریان راه بسیار خوبی برای حفظ آنها در طول زمان و همچنین دلیلی برای یادآوری کار بزرگ شما برای آنان می باشد.

در زیر ایده هایی برای کمک به شما برای تعامل با مشتریان وجود دارد که روابط حرفه ای شما را بهبود می بخشد و کسب و کار شما را به عنوان یک فریلنسر تقویت می کند.

کانون توجه را بر روی مشتریان قرار دهید

” مایل هستیم تا در مورد شرکت کنندگان پروژهای ما و شرکت های آنان در وبلاگ خود مطالبی بنویسیم. این باعث خوشحالی آنان می شود چرا که ما در مورد فعالیت های آنها می نویسیم و آن را به اشتراک می گذاریم. آنها همچنین احساس درگیری بیشتری با شرکت ما می کنند، و خود را بخشی از یک جامعه بزرگتر احساس می کنند. ”

این یک توصیه بزرگ است ! اگر شما یک وبلاگ دارید، در مورد جلب مشتریان خود فکر کنید. این موضوع نه تنها به نوشتن شما معنی می دهد، بلکه به دیده شدن آن در موتورهای جستجو نیز کمک می کند. به علاوه، مشتریان ممکن است پست وبلاگ شما را در خبرنامه خود به اشتراک بگذارند (در صورتی که خبرنامه داشته باشند)، و یا به دوستان خود، مشتریان دیگر، و رسانه های اجتماعی ارسال کنند. کاری کنید که مشتریان شما خوب به نظر برسند، سپس می بینید که آنها آن را با دیگران به اشتراک می گذارند !!!

با مشتریان تماس بگیرید

” ممکن است بگویید این کار از مد افتاده است، اما چه چیزی می تواند بیشتر از یک تماس تلفنی سودمند باشد؟ سعی کنید با بعضی از مشتریان خود تماس بگیرید، حتی اگر این کار بخشی از توافق نامه شما با آنها نباشد. اگر شما تنها ۱۰ دقیقه زمان صرف آشنا شدن با مشتری کنید، برخی چیزهایی باور نکردنی در مورد اینکه چرا آنها شما را انتخاب کرده اند یاد می گیرید. شما همچنین می توانید برای کل زندگی خود، طرفداران خود را داشته باشید. اگر می خواهید آنلاین باشید، از اسکایپ استفاده کنید ! ”

یک تماس می تواند شگفتی هایی را به وجود آورد. این به مشتریان شما نشان می دهد که آنها در ذهن شما هستند، حتی اگر شما در حال حاضر پروژه ای از آنان را در دست ندارید. همچنین به آنها یاد آوری می شود که شما وجود دارید. لزومی ندارد که این مکالمه تلفنی طولانی شود. ما همیشه توجه بیشتری به افرادی که با ما تماس می گیرند داریم تا به کسانی که برای ما ایمیل می فرستند. ایمیل به راحتی نادیده گرفته می شود و حذف می شود… شما نمی توانید این کار را با یک فرد واقعی انجام دهید.

به طرفداران (یا مشتریان) خود در فیس بوک، “طرفدار هفته” را نشان دهید

“ما واقعا عاشق رابطه ای هستیم که با طرفداران و مشتریان خود داریم، بنابراین می خواهیم به دنیا نیز نشان دهیم. هر هفته بر روی صفحه فیس بوک خود می توانیم یکی از طرفداران خود را به عنوان “طرفدار هفته” نشان دهیم. این یک سرگرمی است، زیرا عشق آنها را به ما به دیگر طرفداران نمایش می دهد، و آن شخص پس از این قضیه، صفحه ما را با شبکه های اینترنتی دیگر به اشتراک می گذارد.”

اطمینان حاصل کنید که مشتریان خود را در فیس بوک و توییتر دنبال می کنید، و از آنها بخواهید که همین کار را برای شما انجام دهند. اگر چیز مثبتی برای مشتری شما رخ دهد، آن را در فیس بوک به اشتراک گذارید. اینکه آنها یک کارمند جدید استخدام کرده اند و یا به هدف خود در جمع آوری پول برای کمک به یک موسسه خیریه رسیده اند. خبرهای خوب را با طرفداران و پیروان خود به اشتراک بگذارید. این به مشتریان شما نشان می دهد که برای آنها کار می کنید، حتی اگر در حال حاضر برای آنها کار فریلنسینگ انجام نمی دهید.

نکته مهم این است که به مشتریان خود نشان دهید که همواره به آنها فکر می کنید. آیا می خواهید کسی را استخدام کنید که از کسب و کار شما پشتیبانی کند یا کسی را که به خود هیچ زحمتی نمی دهد و زمانی را به شما اختصاص نمی دهد؟ من می دانم که چه کسی را می خواهم !!!

چهار نکته برای بهبود وب سایت شما


بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) سه کلمه است که می تواند باعث بهبود یا خراب کردن وب سایت شما شود. اگر شما تاکنون به آن توجه نکرده اید، وقت آن است که یادگیری را شروع کنید.

SEO در واقع فرآیند بهتر دیده شدن وب سایت شما در موتورهای جستجو می باشد. وب سایت خود را در گوگل ببینید. آیا در بالای صفحه ظاهر می شود؟ در صفحه اول؟ صفحه دوم؟ هرجا؟ هر چه وب سایت شما زودتر در فهرست قرار گیرد (یا رتبه بندی بالاتری دشته باشد)، شانس بالاتری دارید که کسی برای پیدا کردن آنچه که به دنبال آن است بر روی آن کلیک کند.

برخی راه های اساسی برای شما وجود دارد که می توانید رتبه بندی موتور جستجو را افزایش دهید، و سایت خود را زمانی که مردم در حال جستجو هستند، برجسته تر سازید. هیچ کس واقعا “بهترین” راه یا راه “درست” برای افزایش دیده شدن در موتورهای جستجو را نمی داند، اما برخی استراتژی های SEO برای پیاده سازی وجود دارد که شما می توانید از آنها کمک بگیرید.

من در این مقاله سه نکته مهم را عنوان می کنم که فکر می کنم برای بسیاری از شما مفید باشد. این استراتژی ها رایگان هستند، پس چرا نگاهی به آنها نمی اندازید؟ مطمئنا آنها به صرف زمانی برای اجرا شدن نیاز دارند، اما اگر باعث شوند که سایت شما ترافیک بیشتر و خرید و فروش بیشتری داشته باشد، چرا آنها را از دست بدهید؟

قوانین وردپرس

هر متخصص در بهینه سازی موتورهای جستجو در کسب و کارهای کوچک به شما می گوید که وردپرس سکوی پرتاب در راه اندازی وب سایت شما می باشد.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و ابزار وبلاگ نویسی است. برنامه نویسی آن همیشه در حال تغییر و به روز است، که این باعث شده تا مورد علاقه موتور جستجوی وب باشد. اگر شما در حال ایجاد یک سایت جدید و یا وبلاگ هستید، پس وردپرس را امتحان کنید.

اگر شما از قبل یک سایت داشته اید که از یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کردید، سعی کنید آن را به وردپرس تغییر دهید. جوملا، دیگر سیستم مدیریت محتوای رایگان نیز می تواند انتخاب خوبی باشد. اما اگر شما می خواهید یک وبلاگ ایجاد کنید، وردپرس برای شما بهترین گزینه است.

یک URL با کلمه کلیدی مورد نظر خود خریداری کنید

اگر شما یک شرکت مبارزه با آفات در گرجستان دارید، سایتی با نام georgiapestcontrol.com برای شروع مناسب به نظر نمی رسد؟

URL شما مکانی برای خلاق بودن نیست مگر اینکه شما بودجه بازاریابی بزرگی داشته باشید. حدس من این است که بسیاری از فریلنسرها بودجه محدودی دارند. جستجو کنید که آیا نام شما به عنوان URL برای خرید در دسترس است یا خیر. خرید URL نسبتا ارزان است و سایت های بسیاری وجود دارند که شما می توانید از آنها خرید کنید.

نوشتن وبلاگ به صورت پیوسته

پر کردن وب سایت با حجم بالایی از مطالب، تضمین می کند که گوگل بارها و بارها به سایت شما خواهد آمد. این کمک خواهد کرد که هر صفحه از سایت شما در گوگل ذخیره شود، به طوری که می توان آن را آنلاین یافت.
وب نوشتها بهترین دوست فریلنسرها هستند. موتورهای جستجو مانند گوگل، عاشق محتوا هستند. هرچه شما محتوای جدیدی ایجاد کنید، بهتر خواهد بود. هر بار که چیزی جدیدی در وبلاگ خود می نویسید، موتورهای جستجوی وب هر روز آن را پیدا می کنند. هرچه مطالب جدیدتری ایجاد کنید، موتور جستجو تغییرات بیشتری را پیدا می کند و در واقع رتبه بالاتری را در موتور های جستجو کسب می کنید.

استفاده از کلمات کلیدی گوگل را یاد بگیرید

من فکر می کنم این نکته بسیار بسیار مهم است. هنگامی که شما تمام این مطالب عالی را برای وبلاگ خود ایجاد کردید، شما می بایست به کلمات مورد نظری که استفاده می کنید، توجه کنید. لیستی از کلمات کلیدی که مربوط به نام تجاری و کسب و کار شما است تهیه کنید، و در ابزار کلمه کلیدی در گوگل Adwords آنها را ببینید. در واقع شما باید کلمات کلیدی محبوبی را پیدا کنید که سایت های دیگر از آنها زیاد استفاده نکرده باشند.

کمی تحقیق در مورد کلماتی که شما باید در سایت خود و در پست های وبلاگ خود استفاده کنید، می تواند تغییراتی ایجاد کند. لیستی از کلمات کلیدی که در گوگل Adwords پیدا کرده اید تهیه کنید و بارها و بارها از آنها استفاده کنید.

کمی تحقیق می تواند در رتبه بندی موتور جستجوی شما تغییراتی ایجاد کند و تنها هزینه ای که دارد صرف مقداری از زمان شما می باشد. این سرمایه گذاری ارزشش را دارد.

۱۰ اشتباه بزرگ فریلنسرها – بخش دوّم و پایانی


یادآوری: در مقاله‌ی پیشین به ۵ اشتباه (بی توجهی به موعد تحویل، درخواست دستمزد کم، عدم تحقیق مقدماتی، انتخاب اشتباه مشتری و خودمانی شدن با او) که اغلب فریلنسرها آن را مرتکب می‌شوند، اشاره کردم و تلاش شد با ارائه راهکار برای هر مورد، راه‌های دوری و احتراز از ابتلا به پیامد این اشتباه‌ها را بشناسیم. امروز در ادامه مطالب یاد شده به بررسی ۵ اشتباه دیگر می‌پردازم. خوشحال می‌شوم اگر تجربه، خاطره یا مطلب مفیدی در خصوص این موارد مشاهده می‌کنید، دوستان پونیشایی خود را نیز در آن شریک کنید! و اما ادامه‌ی مطلب:


۶- بروز خشم و هیجان!

برخی از فریلسنرها در صورتی که با یکی از مشتریان مشکلی داشته باشند، تمایل به خالی کردن سرخوردگی خود بر روی مشتری دارند. برای مثال، اگر : سردبیر تصمیم به عدم انتشار مقاله­ من بگیرد، من سرخوردگی و نارضایتی ام را به شیوه ی بسیار عصبانی به نمایش می­گذارم. این روش، بسیار بد است، اعتبار حرفه­ای شما را در نظر این مشتری و سایر مشتریانی که در آینده خواهید داشت، خدشه دار می­کند. و چنانچه به این سبک و سیاق ادامه دهید، در طولانی مدت کسب و کار شما دچار کاهش می­شود.

چه باید کرد؟ اگر مشکلی با مشتری دارید، عصبانی یا سرخورده شده­ اید، در همان لحظه با او ارتباط برقرار نکنید! هر طور که می­توانید خشم خود را به روش­های دیگری بیرون بریزید: با یک دوست صحبت کنید، ورزش کنید یا یک کارتن بستنی بخورید اما هرگز با مشتری یا هرکس دیگری در فضای کاری و حرفه­ای خود درگیر نشوید. اندکی زبان به دندان بگیرید، سپس وقتی آرام گرفتید، در یک فضای غیرهیجانی، بلکه حرفه­ای و ترجیحاً در فضایی مثبت اما واضح و آشکار اعلام موضع کنید تا از مشکلات آینده احتراز کنید.


۷- عدم پیگیری ایده­های پیشنهادی

اغلب یک فریلنسر پس از ارائه یک پیشنهاد کاری سراغ مشتری دیگری و پیشنهاد دیگری می رود. شاید فریلنسر ما خیال می کند، پیشنهادی که ارائه کرده خارق العاده و اعجاب برانگیز است و مطمئناً صبح فردا مشتری برای عقد قرارداد زنگ درب خانه­ او را خواهد نواخت! اما متأسفانه معمولاً چنین انفاقی نمی­افتد. اگر شما پایه­ های ادامه ­ی کسب و کار در آینده را پی­ ریزی نکنید، ممکن است که هرگز به آن دست نیابید.

چه باید کرد؟ وقتی پیشنهادی ارائه می­کنید برای کارهای آینده، پیگیری طرح ریزی کنید. اگر پاسخی از مشتری نشنیدید، دوباره پیگیری کنید.


۸- اتکا به یک آب باریکه

بدترین کاری که می­توانید بکنید: اتکاء به یک یا دو مشتری است! اوج بیچارگی و درماندگی یک فریلنسر خواهد بود: اگر مشتری اصلی قرارداد را فسخ کند، میزان بودجه ­ای که برای فریلنسینگ در نظر گرفته کاهش دهد یا کلاً بازار کسب و کار را ترک کند. آن­وقت شما به­ عنوان یک فریلسنر حتی از عهده ­ی پرداخت همان هزینه­ هایتان هم بر نمی­آیید!

چه باید کرد؟ همیشه مجاری مختلفی برای درآمدهای خود داشته باشید. همه ما در آغاز کارمان را با یک مشتری شروع می­کنیم، اما تا زمانی­که مشتری­های جدیدی پیدا نکرده­اید به آن، به عنوان منبع اصلی درآمد خود نگاه نکنید و اگر می­توانید در کنار فریلنسینگ، به دنبال راه­های کسب درآمد باشید، مثلاً یک شغل تمام وقت یا پاره وقت پیدا کنید، کسب و کار جدیدی راه بیندازید، تبلیغات یک وبلاگ را بر عهده بگیرید، فروشندگی کنید یا از درآمد همسرتان استفاده کنید!!

این کارها را انجام دهید تا درآمدی پایدار و قابل اتکاء داشته باشید.


۹- سستی و تنبلی

مطمئن هستم، می­دانید می­خواهم از چه چیزی صحبت کنم! بعضی روزها حال و حوصله­ ی کار ندارید. خوب، اگر برنامه­ ی منعطفی داشته باشید و آن را برای روزهای آینده درنظر بگیرید، مشکلی نیست. اما اگر امروز مثل دیروز و فردا مثل امروز، روز به روز کارتان را به فردا موکول کنید، پروژه را در موعد مقرر به انجام نمی­رسانید و به زودی دیگر درآمدی نخواهید داشت.

چه باید کرد؟ انعطاف­پذیری در برنامه­ ها بسیار خوب است. اما اگر زمان مقرری باید پروژه را تحویل دهید، به خود تنبلی راه ندهید. خود را مجبور و متعهد به انجام کار کنید و هیچ چیز مثل انجام کار، مشوق انگیزه نیست! پس: رهِ امروز مسپار فردا!


۱۰- ناهمگونی کار و شخصیت

اغلب ما به خاطر نیازی که به درآمد داریم، کار را به عهده می­گیریم. اما کاری که مسئولیت آن را به عهده گرفته ­ایم با شخصیتمان سازگاری ندارد، ابتدا نارضایتی به سراغمان می­آید و سپس رفته رفته از خودمان بیزار می­شویم و تا آن­جا پیش می­ رویم که تمایلی به انجام کار نداریم.

چه باید کرد؟ از اول این نکته را مورد ارزیابی قرار دهید که آیا این کار با ارزش­ها و شخصیتِ من سازکار است؟ یا موجب میشود من نقش بازی کنم و دیگر با خودم و دیگران روراست نباشم و من را به ناکجاآباد می­برد. در تعامل با دیگران صداق باشید و از “نه” گفتن به مشتریانی که با شما سنخیتی ندارند، نترسید. همیشه به دنبال کاری باشید که دوست دارید!

۱۰ اشتباه بزرگ فریلنس


هیچ فریلنسری کامل نیست: نه من! نه شما! حتی بهترین ما از این قاعده مستثنی نیست! همه­ ما، همه وقت، در حال اشتباه و خطاییم و اگر زرنگ باشیم، از این خطاها درس می­گیریم.

هر چند بعضی اشتباه­ها در مقایسه با سایر خطاها مهلک­تر و مهم­تر هستند، ولی اگر بتوانیم آن­ها را انجام ندهیم یا اصلاحشان کنیم، از شرّشان خلاص شده­ ایم. ما هم­چنان اشتباه می­کنیم ولی این اشتباه­ها به اندازه­ خطاهای قبلی به ما آسیب نمی رسانند.

بیایید به بعضی از اشتباه­ های ذاتی که اغلب گریبان فریلنسرها (چه قدیمی و چه جدید) را می گیرند، نگاهی بیندازیم و ببینیم چگونه باید از آن­ها دوری کنیم:


۱- بی توجهی به موعد تحویل

تمام دارایی و سرمایه­ یک فریلنسر خوش­نامی و اعتبار اوست و آن­چه شما را به عنوان یک فریلنسر خوش­نام می­سازد: ارائه کار با کیفیت و به موقع است. اگر بی­ توجهی به موعد تحویل و ضرب­ الاجل­ ها تبدیل به عادت شما بشود؛ به زودی خواهید دید که مشتریانتان، شما را رها کرده، سراغ دیگری می­روند.

چه باید کرد؟ در کنار اهتمام به ارائه کار عالی و بی­ نقص، زمانِ تحویل را به عنوان یکی از دو اولویت کاری خود قرار دهید: در تخمینِ زمانی پروژه، حداکثر زمان را درنظر بگیرید. هم‌چنین پروژه را به فازها و گام­های کوچک­تر تقسیم کنید و حساب و کتابِ هر گام را داشته باشید.


۲- درخواست دستمزد کم

فریلنسرهای تازه ­کار ارزش کارِ خود را کمتر از آن­چه هست، تخمین می­زنند و حق­ الزحمه­ ای پایین­تر از آن­چه که باید، درخواست می­کنند. اگر فاقد سابقه­ کاری هستید و هنوز اعتباری کسب نکرده ­اید تا به آن استناد کنید و فقط می­خواهید سدِّ بازار کار را بشکنید و کار را بگیرید، پیشنهاد دستمزد کم اشکالی ندارد. امّا همین­که اوّلین ستاره­ های افتخار به روی سینه­ شما نصب شد؛ از بیان واقعیِ قیمت کاری که انجام می­دهید، نترسید. در غیر اینصورت شأن کاریتان را پایین آورده ­اید و آن­چه بدست می آورید در حدّ رفع هزینه­ هاست و سودی برایتان دربرنخواهد داشت!

چه باید کرد؟ برای آن­که به مشتریتان نشان دهید نسبت به کار اشراف دارید: متوسط دستمزد بازار را به دست آورده و فقط کمی بیشتر از آن پیشنهاد دهید. یا از مقدار آن­چه می­خواهید به دست بیاورید و آن­ مقدار زمان که واقعاً می­خواهید صرف پروژه کنید، معادله­ای بسازید و بر اساس این ارقام پیشنهاد دستمزد خود را ارائه کنید.


۳- عدم تحقیق مقدماتی

زمان این تحقیق نه تنها پیش از شروع و اتمام کار که پیش از انجام هر قدمی است! اغلب فریلنسرها بدون شناخت واقعی مشتری، نیازهای او و حتی اهمیت و ارزش افزوده ­ای که پروژه برای مشتری دربردارد، با او وارد مذاکره می­شوند. این رویکرد کسب و کار شما را حقیر و کوچک می­کند.

چه باید کرد؟ پیش از برقراری ارتباط با مشتری، در خصوص وی تحقیق کنید! که البته اینترنت این کار را برای شما آسان کرده است. از کسب و کار مشتریتان، از بازار و هدف­های او به طور کلی آگاه شوید و دریابید که چگونه می­توانید مشتریتان را در دستیابی به این اهداف یاری دهید! سپس پیشنهاد را برآمده از این موارد تنظیم و گام­های خود را بر این اساس بردارید.


۴- انتخاب اشتباه مشتری:

رابطه­ فریلسنر و مشتری یکی از مهم­ترین ارتباطات فریلنسینگ است. در این میان مواردی از قبیل بازاری که مشتریان شما در آن فعالیت می­کنند، شیوه­ کسب و کار ایشان، نحوه­ برقراری ارتباطشان، میزان کاری که نیاز دارند، نحوه­ پرداخت آن­ها به شما، توانایی آن­ها در پرداخت به موقع و بدون درگیری و چالش و … مشتریتان را به یک مشتری درست یا نادرست تبدیل می­کنند و اگر شما در انتخاب مشتری صحیح دچار اشکال شوید، آن­وقت: بیشتر کار کرده، کمتر دریافت می­کنید و خشنود نخواهید بود.

چه باید کرد؟ مشتری را به دقت انتخاب کنید! مجدداً تکرار می­کنم: درباره آن­ها تحقیق کنید. از فریلنسرهایی که پیش از این با آن­ها کار کرده­ اند، پرس و جو کنید. در هنگام عقد قرارداد به یک مصاحبه­ دو طرفه بیندیشید: همان­طور که آنان شما را برای صلاحیت انجام کار می­ سنجند، شما هم صلاحیت ایشان را ارزیابی کنید. یک یا سه قرارداد خود را بر پایه­ آزمایش انجام دهید و در خلال این مدت مشتریان خود را مورد ارزیابی قرار دهید: آیا ارزش درگیری و کشمکش را دارند؟


۵- خودمانی شدن:

بسیار خوب است که رابطه­ صمیمی با مشتری داشته باشید، اما آن را از سطح حرفه­ ای تنزل ندهید. قرار نیست شما بهترین دوستان و رفیق گرمابه و گلستان هم باشید، از طرفی قرار هم نیست بسیار خشک و جدی باشید! اگر رابطه­ خودمانی با مشتری خود داشته باشید، دو اتفاق خواهد افتاد:

الف. در صورت بروز یک مشکل کاری، یکی از شما دو نفر از دیگری رنجیده خاطر یا عصبانی خواهد شد.

ب. ممکن است مشتری گمان کند، شما خبره و حرفه ­ای نیستید.

هر کدام از این ۲ مورد که اتفاق بیفتد، نتایج خوشایندی نخواهد داشت.

چه باید کرد؟ هر مکاتبه ­ای را به صورت رسمی آغاز کنید و بسته به نحوه­ برقراری مشتری، رفته رفته ارتباط دوستانه برقرار کنید. از رابطه­ دوستانه نهراسید و از طرف دیگر پا را فراتر از روابط کاری قرار ندهید تا غیرحرفه ­ای به نظر نرسید.

 

اسرار اتصال به LinkedIn


من به تازگی با سایت LinkedIn آشنا شده ام. در آن ثبت نام کرده ام، اما واقعا فکر می کنم که سودی به حال من ندارد. هر هفته آن را به روز رسانی می کنم و هر هفته مطالبی را از این سایت دریافت می کنم، اما معمولا این ایمیل ها را به سطل زباله پرتاب می کنم. آیا LinkedIn یکی دیگر از شبکه های اجتماعی است که باید به آن توجه کرد؟ تصمیم گرفتم نگاهی دقیقتر به آن بیندازم.

به تازگی بیشتر وارد صفحه خود در LinkedIn می شوم. برخی از جالب ترین مقالاتی که در این وبلاگ می نویسم، و همین طور خود این مقاله که در مورد اتصال به LinkedIn است را در سایت Linkedin.com! پیدا کردم. در اینجا برخی نکاتی را به شما می گویم که می بایست پیش از اتصال به LinkedIn در نظر بگیرید.

اتصال عاقلانه

مانند هر چیز جدیدی که امتحان می کنم، دوست دارم قوانین را دنبال کنم – یا حداقل سعی کنم بفهمم در چه مورد هستند. به نظر می رسد که قوانین اتصال به LinkedIn بسیار شبیه قوانین اتصال به فیس بوک می باشد – در واقع شما فقط با کسانی که می شناسید اتصال دارید. بسیاری از مردم که از LinkedIn استفاده میکنند تا شبکه حرفه ای خود را گسترش دهند، با افرادی اتصال برقرار می کنند که هرگز حتی با آنها صحبت نکرده اند. چرا؟

Scott Swanay استراتژیست رسانه های اجتماعی می گوید : “یکی از چیزهایی که در مورد LinkedIn جالب نیست، این است که افرادی که برای شما درخواست دوستی می فرستند، افراد غریبه ای هستند که شما را به عنوان یک دوست در نظر می گیرند، یا این که می گویند در شرکت فعلی خود با هم همکار هستید در صورتی که چنین نیست. اول از همه این کار درست نیست، و دوم اینکه می بایست از این درخواست ها چشم پوشی کرد”.

من با این موضوع موافقم. من به دوستان مجازی که در زندگی واقعی با آنها دوست نیستم، نیازی ندارم. شبکه های اجتماعی جای مسابقه نیست که در آن سعی کنید تا جایی که می توانید دوستان و یا پیروان بسیاری داشته باشید. اگر شما از رسانه های اجتماعی برای کسب و کار خود استفاده می کنید، باید به فکر کیفیت آن باشید، نه کمیت. هدف شما چیست اگر ۱،۰۰۰ اتصال در LinkedIn داشته باشید، اما هیچ کدام با شما تعاملی نداشته باشند؟ این تنها اتلاف وقت است.

من با فردی کار کرده ام که گمان می کرد هرچه با افراد بیشتری اتصال داشته باشد،موفق ترخواهد بود. بعد از مدتی مشخص شد که بیشتر این افراد وجود خارجی ندارند. او همیشه این مسئله را به رخ می کشید که تمام شب را بیدار بوده و ارتباطات جدیدی با افراد بزرگ ایجاد کرده و دعوتنامه هایی برای آنها فرستاده یا از آنها دریافت کرده است. من هیچگاه تحت تاثیر حرفهای او قرار نگرفتم. در نهایت شب بیداری او باعث شد که کار خود را از دست بدهد!

حرفه ای باشید و جلب توجه کنید

سایت LinkedIn یک شبکه اجتماعی برای حرفه ای ها است. اگر می خواهید که با افراد درستی اتصال داشته باشید، مطمئن شوید که مشخصات خود را ٪ ۱۰۰ کامل کرده اید و یک عکس خوب برای خود انتخاب کرده اید. عکس گربه یا کودک خود را به جای عکس خود قرار ندهید!

مشخصات شما نه تنها می بایست حرفه ای باشد، بلکه باید جالب نیز باشد. این اولین تاثیر شما بر افراد است که در آن، دیگران تصمیم خواهد گرفت که با شما ارتباط داشته باشند، در مورد شما بیشتر بخوانند، و یا به سادگی از شما رد شوند. پروفایل شما می بایست بر تخصص شما تاکید کند.

مطمئن باشید هنگامی که شما با افراد دیگری را که در تخصص و تجربه شما فعالیت دارند ارتباط برقرار می کنید، خودتان را بازاریابی نمی کنید. ارزش خود را با پیوستن به گروه ها و تصدیق آنچه که دیگران می گویند بالا ببرید. درست مثل فیس بوک و توییتر، اعتماد به نفس بیش از اندازه، باعث نابودی شما می شود.

یک راه بسیار خوب برای بالا بردن ارزش خود، توجه به بخش پرسش و پاسخ است. با استفاده از تخصص خود، به اشخاص دیگر کمک کنید. ارزش خود را به عنوان یک متخصص با اظهار نظرهای مفید، پرسش ها و پاسخ ها بالا ببرید. این باعث میشود که از دیگران متمایز شوید و در نتیجه با افراد بیشتری ارتباط داشته باشید.

آیا می خواهید با کسی که عضو گروه شما است ارتباط داشته باشید؟ برای وی به جای استفاده از فرم استاندارد دعوت نامه، یک دعوت شخصی ارسال کنید.

به آنها دلیل قانع کننده برای ارتباط دهید و اجازه دهید تا آنها ارزش رابطه با شما را بدانند. زمانی را برای ایجاد ارتباطات اولیه اختصاص دهید. تونی فاستینو، نویسنده رسانه های اجتماعی می گوید : “اگر هیچ اطلاعاتی رد و بدل نشود تا نشان دهد که چرا ما مایل به ایجاد روابط متقابل هستیم، این نشان می دهد که شما تنها علاقمند به ارتباط با دیگران برای کار شخصی خود می باشید”.

فراتر بروید

اگر کسی دعوت شما را قبول کرد، از او تشکر کنید! تشکر کردن فواید بسیاری دارد و می تواند برای برقراری ارتباط در شبکه آنلاین استفاده شود. آیا شخص جدیدی را که به تازگی با او رابطه ایجاد کرده اید، با یکی از کسانی که شما می خواهید راجع به وی بدانید، ارتباط دارد؟ به دوست جدید خود نوشته ای ارسال کنید و از او بخواهید تا شخص مورد نظر را بیشتر به شما معرفی کند. شما نیز همین کار را برای دیگران انجام دهید.

درست مانند دیگر سایت های شبکه های اجتماعی، اگر شما به دنبال ایجاد شبکه ای از متخصصان دیگر با تخصص و زمینه مشابه خود هستید، می بایست زمان کافی و تلاش زیادی برای این کار اختصاص دهید. در پایان اگر این روابط را تقویت کنید، می توانند برای شما بسیار پر ارزش باشند.

عزم جزم-بخش دوّم و پایانی


در قسمت قبل ۵ راهکار برای کار با عزم جزم و سریع و فوری برشمردیم، حالا بقیه موارد را با هم بررسی می کنیم:

۶- زمان های فی مابین…

وقتی زمان کافی برای انجام امور فعالیت های بزرگ پروژه را ندارید، زمان های فی مابین فعالیت های مختلف بهترین انتخاب برای فعالیت های سریع وانفجاری است. اگر ۵ تا ۱۰ دقیقه ی دیگر جلسه ی کاری شما شروع می شود، چه بهتر که روی یکی از فعالیت های مربوط فریلنسینگ خود متمرکز شوید! اگر شغل ثابتی دارید، ازین زمان های خالی برای فریلنسینگ استفاده کنید! مثل من! مطمئناً رئیس شما ازین کار شما باخبر نمی شود! البته رئیس من ازین که من یک فریلسنر هستم، مطلع است و می داند تنها زمانی به فریلنسینگ می پردازم، که کار اصلیم را انجام داده باشم. انجام کارهای سریع و فوری مابین وظایفم هیچگاه به بهره وری شغلیم آسیبی نرسانده است.

۷- فهرستی از کارهای سریع خود داشته باشید

همیشه فهرستی از کارهای سریعی که می توانید انجام دهید با خود داشته باشید. بنابراین در هر زمانی که فرصتی برای انجام امور سریع و فوری پیدا کردید، فقط از میان این فهرست یکی را انتخاب کنید و انجامش دهید و وقتی به اتمام رسید با طیب خاطر و خرسندی کامل خط بطلان به روی آن بکشید.

۸- بعــــدی!

این کار تمام شد؟ آن را به عنوان فعالیت انجام شده مشخص کردید؟ بسیار خوب! فراموش نکنید که بعد از اتمام هر فعالیتی قدم بعدی را یادداشت کنید. اگر ده دقیقه از یکی از تعهدات خود را انجام داده اید، فراموش نکنید به محض اتمام اوّلی ۱۰ دقیقه ی بعدی آن را نیز در فهرست خود ثبت کنید. تا زمانی که به تعهدات خود عمل نکرده اید و آن را به اتمام نرسانده اید، همیشه بعد از هر قدم، قدم بعدی را یادداشت کنید تا فراموش نشود.

۹- شروع کن!

من می توانم چیزی را برای همیشه رها کنم. همینطور همیشه کاری برای انجام دادن پیدا می کنم. اما اگر مجبور شوم تا کاری را که فروگذاشته ام، انجام دهم؛ اول یک نفس عمیق می کشم و بعد به درون کار شیرجه می زنم. برایم مهم نیست که چه قدر به آن مشغول می شوم. گویی خودم را مجبور به دویدن کرده ام، در حالی که به خود دویدن فکر نمی کنم؛ فقط به خودم می گویم: کفش هایت را بپوش و از خانه بزن بیرون.. مابقی به طور طبیعی پیش می آید. فقط شروع کن! آن وقت می بینی که کار خود شروع می شود.

۱۰- لذت انجام

وقتی کاری را با عزم جزم و سریع و مؤثر به پایان می رسانید، لحظه ای را به لذت بردن از انجام این کار اختصاص دهید. می بینید چه حس خوبی است!؟ اگر به خود یک جایزه کوچک هم بدهید، بهتر می شود. البته در خصوص جوایز حواستان باشد، اگر قرار است جایزه شکلات باشد، بهتر است چندین بار در روز تکرار نشود. به انواع مختلفی از جایزه فکر کنید، به انجام کار



مطالب تصادفی

  • دانلود کتاب مرجع امتحان 413-70 MCSE
  • دانلود کتاب مرجع امتحان 412-70 MCSA
  • دانلود کتاب مرجع امتحان MCSA   70-410
  • دانلود کتاب مرجع اموزش MCSA  70-411
  • دانلود کتاب فوق العاده Networking All-in-One For Dummies
  • دانلود کتاب کمیاب XSS Attacks - Exploits and Defense

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد