دسته بندی سایت
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها
پر فروش ترین های فورکیا
پر بازدید ترین های فورکیا
برچسب های مهم
آمار بازدید سایت
پیوند ها
پشت میز نشستهاید و سخت مشغول کار روی یک پروژه هستید که یکی از همکاران به سراغتان میآید و میپرسد: “یک لحظه وقت دارید؟”
قبل از اینکه پاسخی بدهید پیشنهادات زیر را از Edward Brown، نویسندهی کتاب “راه حل سرقت زمان” که به عملکرد و بهرهوری در محل کار میپردازد، در نظر بگیرید.
سه استراتژی Brown در پاسخ به سوال “یک لحظه وقت دارید؟!” در ادامه ارائه شده است.
۱- شما حق این را دارید که ’نه‘ بگویید.
با اینکه دوست دارید به همکارتان کمک کنید، اما وقت کافی ندارید. زمان برای شما ارزشمند است! به گفتهی Brown، درچنین موقعیتهایی به علت توقف کار همچنین زمانی که برای سازماندهی مجدد افکار خود لازم خواهید داشت، در کارتان وقفه میافتد.
باید به خود بگویید “در حال حاضر واقعا وقت ندارم”، اگر خودتان زمان را حفظ نکنید، انتظار نداشته باشید دیگران برای شما این کار را بکنند.
۲- برای ’ نه گفتن‘ احساس گناه نکنید.
هنگامیکه فردی میخواهد کمی از وقتتان را به او بدهید (با اینکه واقعا زمان ندارید) ممکن است موافقت کنید تا احترام او را حفظ کرده باشید. “اگر آن فرد رئیس شما باشد شاید بترسید که فکر کند فقط به نیازهای خودتان اهمیت داده و پاسخ میدهید و یا از پسِ کنترل این حجم کاری بر نمیآیید. اگر مشتری باشد، با خود فکر میکنید که ممکن است کارش را جای دیگری بسپارد و اگر همکار باشد میترسید که بعنوان عضوی از یک تیم خوب عمل نکرده باشید.”
Brown مثال جالبی از اینکه چرا نباید احساس گناه کنید، ارائه کرده است. او میگوید: “اگر ماهانه بودجهای برای بیرون غذا خوردن کنار میگذارید، پس باید یا نبایدی وجود ندارد. بودجه شما تعیین میکند که بیرون غذا میخورید یا نه. بدون هیچ استدلال یا ناراحتی.”
همین موضوع را میتوانید در اداره استفاده کنید به گونه ای که اگر X ساعت وقت برای انجام X کار دارید، دقیقا میدانید چقدر زمان میتوانید به دیگران اختصاص دهید. اگر برای کمک به دیگران وقت ندارید پس دلیلی وجود ندارد که بخاطرش احساس گناه کنید.
۳- عکس کلمه ‘بله’ لزوما ‘نه’ نیست.
اگر میدانید که به دلیل محدودیت زمانی نمیتوانید به دیگران کمک کنید مستقیما نگویید “نه”. Brown میگوید بجای آن میتوانید از عبارات زیر استفاده کنید:
“دوست دارم تمام توجهم را معطوف شما کنم. امکانش هست اطلاع بدم چه موقع میتوانم این کار را برایتان انجام دهم؟”
مراقب باشید که مناسب با موقعیت و همچنین جایگاه فردی که از شما درخواست دارد پاسخ دهید. جوابی که به رئیس خود میدهید نباید با ارباب رجوع یکی باشد.
گرچه نمیتوانید آن لحظه وقتتان را در اختیار دیگری بگذارید اما هدیه ارزشمند دیگری دارید یعنی تمرکز و توجه به کار آنها در زمانیکه برای هر دوی شما مناسب باشد.
خوشبختانه با این سه استراتژی ساده قادر خواهید بود با اطمینان به همکارتان پاسخ داده و دفعات بعدی راحتتر باشید.
برگرفته از: www.careerealism.com
برچسب های مهم