آیا میدانید چه چیزی میتواند بهتر از داشتن مشتریان جدید باشد؟ بازگشت مشتریان!
همه ما با روند دشوار پیدا کردن مشتری جدید آشنا هستیم. همه ما میبایست تجربه کسب کنیم: شما سبک کاری آنلاین خود را پیدا کردهاید، نقاط قوت و ضعف خود را شناختهاید، و شاید کمی صبر و تحمل خود را بالا برده باشید. مشکل این است که تمامی اینها زمان زیادی را به خود اختصاص میدهند.
اگر میخواهید مشتری فعلی خود را حفظ کنید و یا مشتری جدیدی را تحت تاثیر قرار دهید، در اینجا سه مورد اساسی را به شما معرفی میکنم که هر فریلنسری باید آنها را به کارگیرد تا مشتریان خود را خوشحال کند:
۱ . برای زمان خود برنامهریزی کنید … مانند یک رئیس!
بهترین راه ممکن برای خوشحال کردن مشتری این است که وقتشناس باشید.
- در حالت مطلوب، شما هرگز قرار ملاقات خود را با یک مشتری لغو نخواهید کرد. اما گاهی اوقات مجبور به این کار خواهید شد، و این مسئله ایرادی ندارد. تنها سعی کنید این قرار ملاقات را به خوبی و با احترام لغو کنید. شخصا با وی تماس بگیرید، برای تغییر پیش آمده عذرخواهی کنید، و زمان جدیدی را تعیین کنید. نکته مهم این است که در مورد تغییر زمان قرار ملاقات بیتوجهی نکنید. در صورت امکان، از چند روز قبل به آنها اطلاع دهید. همچنین، اگر میدانید که به موقع نخواهید رسید، یک متن به آنها ارسال کنید و این مسئله را به آنها اطلاع دهید.
- هنگامی که برای پروژهای که به شما محول شده است، یک جدول زمانبندی به مشتری ارائه میکنید، حتما آن را رعایت کنید. اگر پروژه را پیش از موعد به اتمام رساندید که عالی است، اما تاخیر در ارائه یک پروژه، سریعترین راه برای ناراحت کردن یک مشتری میباشد. قبل از ارائه هر موردی به مشتری خود، یک جدول زمانی واقع بینانه ترسیم کنید به طوری که بتوانید خود را در سراسر این پروژه نظارت و بازبینی کنید.
- همانطور که دلتان میخواهد مشتریان به زمان شما احترام بگذارند، شما نیز باید به زمان آنها احترام بگذارید. اگر میدانید که آنها قرار ملاقات دیگری دارند و زمان آن نزدیک است، با احترام به آنها یادآوری کنید. به عنوان مثال به آنها بگویید: “من میدانم که شما تا ۲۰ دقیقه دیگر قرار ملاقات دیگری دارید، پس فقط یک سوال دیگر میپرسم تا به نتیجه گیری کلی برسیم”.
۲ . اگر میخواهید مشتریان شما را دوست بدارند، شما نیز میبایست آنها را دوست بدارید
مشتریان میخواهند بدانند که به آنها توجه میکنید و برای پروژه آنها زمان و تلاش زیادی صرف میکنید. حتی اگر پروژه آنها آخرین پروژه در لیست شما باشد، به آنها این حس را القا کنید که پروژه آنها در اولویت اول شما است.
- آیا وب سایت آنها را به تازگی بررسی کردهاید؟ آیا وبلاگ آنها را مطالعه کردهاید و یا آنها را در رسانههای اجتماعی دنبال میکنید؟ آیا یادداشتهای خود را که مربوط به پروژههای قبلی بوده است مرور کردهاید؟ آیا آخرین کتاب آنها را خواندهاید؟ به خصوص اگر با مشتری مدت زمان طولانی کار نکردهاید، پیش از اینکه مشغول به کاری شوید، مطمئن شوید که به خاطر دارید آنها چه کسانی هستند و چه میخواهند.
- هنگامی که با مشتری خود هستید، تمام زمان خود را به وی اختصاص دهید. اگر در حال مکالمه تلفنی با آنان هستید، کار دیگری را همزمان با آن انجام ندهید. اگر با آنها در یک جلسه هستید، به تماسهای دیگر جواب ندهید.
- یک تفاوت بزرگ میان قرار گرفتن همیشگی در کنار مشتری و القا کردن این حس به مشتری که همیشه در کنارش هستید وجود دارد. اگر مشتری با شما تماس میگیرد و میخواهد با شما صحبت کند، مودبانه با چیزی مانند این جمله پاسخ دهید: “من واقعا دوست دارم در مورد این مسئله با شما صحبت کنم. آیا میتوانیم قرار ملاقاتی با هم داشته باشیم؟ آیا فردا صبح برای شما مناسب است؟”، مشتریان احساس میکنند که به آنها توجه میکنید و همراه آنان هستید، روند کار خود را قطع نمی کنید، و اینگونه همه خوشحال خواهند بود!
۳ . به طور منظم، موثر و واقعی ارتباط برقرار کنید
ارتباط موثر و منظم، یک راه آسان برای به دست آوردن عشق مشتری است.
- هنگامی که با مشتری خود صحبت میکنید، به آنها اجازه دهید به جای اینکه بدانند چه کاری نمی توانید انجام دهید، بدانند چه کاری میتوانید برایشان انجام دهید. در کتاب The Freelancer’s Bible، سارا هوروویتس عبارت” من نمیتوانم” را با عبارت ” من میتوانم” مقایسه میکند. در اینجا چند مثال را عنوان میکنیم:
- به جای گفتن “من تا ساعت ۱۵:۰۰ نمیتوانم پاسخگو باشم” بگویید “من از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ پاسخگو خواهم بود. چه زمانی برای شما مناسب است؟”
- به جای گفتن “من تا ۳ ماه آینده نمیتوانم کار را شروع کنم” بگویید “اگر بتوانیم در ماه آبان کار را شروع کنیم، دوست دارم با شما همکاری کنم”
- به جای گفتن “تا زمانی که پیش پرداخت خود را دریافت نکنم نمیتوانم کار را شروع کنم” بگویید “من پس از دریافت پیش پرداخت، مشتاقانه منتظرم تا کار را شروع کنم”
- با مشتریان در تماس باشید! اگر در حال حاضر با مشتری خود کار میکنید یا مدتی است که از وی خبر ندارید، اگر چیزی شما را به یاد او انداخت، فورا به وی یک متن دوستانه و یا ایمیل ارسال کنید. آیا دیدید که در روزهای گذشته مطلب جدیدی به وبلاگ خود اضافه کرده باشد؟ به وی متنی با این عنوان ارسال کنید: “دیروز پست خوب شما را در وبلاگ دیدم و لینک آن را به اشتراک گذاشتم”. حتی پیامهای تبریک روز تولد و یا تعطیلات نیز مناسب میباشند. تمامی این کارها نیازمند حداقل تلاش از جانب شما خواهند بود اما اغلب نتایج دراز مدت شگفتآوری به همراه خواهند داشت.
- هنگامی که پروژه خود را به پایان رساندید، آن را پیگیری کنید. این میتواند یک تماس تلفنی دوستانه، یک ایمیل، و یا (اگر واقعا میخواهید شما را دوست بدارند)، ارسال یک دست نوشته و کارت تشکر باشد. حتما از آنها بپرسید که آیا از نتیجه پروژه رضایت دارند، و اگر رضایت ندارند چه مواردی را برای پروژههای آینده توصیه میکنند. به یاد داشته باشید، نقد خلاق واقعی میتواند برای کسب و کار شما بسیار سودمند باشد.