قبول دارم که فرد خوش شانسی بودهام. تعداد مشتریان خوب من بیشتر از تعداد مشتریان بد بوده است.
ما فریلنسرها دوست داریم در مورد مشتریان بد، گله کنیم. حرف من را اشتباه برداشت نکنید. مشتریان بد وجود دارند. اما اگر در مورد مشتری با دقت تحقیق کنید و قبل از انجام کار با آنها یک قرارداد امضا کنید، فکر میکنم که به احتمال زیاد تا پایان کار تعداد مشتریان خوبتان بیشتر از تعداد مشتریان بدتان خواهد شد.
من در این پست به شما خواهم گفت که چرا باید به مشتریان خود اعتماد کنید و آنها را باور داشته باشید. در این پست به ۱۰ نگرانی رایج فریلنسرها در مورد مشتری اشاره خواهم داشت.
چرا باید به مشتری خود اعتماد داشته باشید؟
- مشتریان قبلا روی شما سرمایهگذاری کردهاند. آنها به شما پیشپرداخت و ودیعه دادهاند تا کار را شروع کنید. مشتری شما قبل از شروع پروژه چند درصد از مبلغ کل پروژه را به شما پرداخت کرده است. این بدان معناست که وی در موفقیت شما سهم دارد و سرمایهگذاری کرده است.
- آنها شما را استخدام کردهاند. صدها فریلنسر در خارج وجود دارد. بسیاری از آنها در کاری که انجام میدهند کاملا حرفهای هستند. مشتری شما میتواند یکی از این افراد حرفهای را انتخاب کند، اما این کار را نمیکند. در عوض شما را انتخاب میکند چون وی چیزی که در رزومه و یا وب سایت شما دیده را پسندیده است.
- مشتری شما بسیار درگیر است. اگر یک فریلنسر از مشتری خود پاسخی دریافت نکند، میبایست نگران شود که این مشتری به زودی ناپدید میشود. اگر دیگر سراغ شما نیامدند لزوما به این معنی نیست که از دست شما ناراحت هستند. این احتمال وجود دارد که آنها در کسب و کار و زندگی خود بسیار درگیر می باشند.
- ارائه یک نظر یا پیشنهاد در مورد پروژه به زمان احتیاج دارد. شما ممکن است تصور کنید که مشتری شما ناراضی است، زیرا در مورد کارتان هیچ پیشنهاد و نظری ندارد. حقیقت این است که ارائه نظر برای همه کار راحتی نیست. حتی مشتری شما ممکن است برای ارائه نظر یا پیشنهاد وقت کافی نداشته باشد.
- زمانی که سوال میپرسید، مشتری شما عصبانی نمیشود. شما ممکن است از پرسیدن سوال واهمه داشته باشید، اما بسیاری از مشتریان ترجیح میدهند به جای اینکه پروژه را اشتباهی به جلو ببرید، از آنها سوال بپرسید. سوالات خود را سازماندهی کنید. مشتری را با تعداد زیادی از سوالات در ایمیلهای جداگانه بمباران نکنید. در عوض، یک لیست ایجاد کنید و همه سوالات را در یک ایمیل ارسال کنید.
- مشتریان انتظار ندارند که ۲۴ ساعت شبانهروز و ۷ روز هفته کار کنید. حتی اگر بعد از ساعات معمول کار از شما سوال بپرسد، ممکن است در یک منطقه زمانی مختلف قرار داشته باشند. یا ممکن است مسئلهای ذهنشان را مشغول کرده باشد که اگر در همان لحظه از شما سوال نپرسند، آن را فراموش کنند.
- مشتریان نمیخواهند که شما شکست بخورید. آنها شما را استخدام کردهاند تا کارشان را انجام دهید. تا زمانی که پروژه آنها را با موفقیت تکمیل نکردهاید، قادر نخواهند بود از کاری که انجام دادهاید استفاده کنند. پس بهتر است که بدانید مشتری میخواهد که شما به موفقیت برسید.
- آنها شما را دوست دارند. در واقع، به غیر از مواقعی که مشتری یک دوست یا عضو خانواده باشد، احتمالا شما را نمیشناسد. رابطه شما با آنها کاری است و یک رابطه شخصی نیست. نظر آنها در مورد شما احتمالا مثبت و یا خنثی خواهد بود.
- مشتری هیچ عجلهای در انتخاب جایگزین برای شما ندارد. اگر کارتان را به خوبی انجام داده باشید، مشتری احتمالا میخواهد که از خدمات شما در آینده نیز استفاده کند. در حالی که فریلنسرهای بسیاری در خارج وجود دارند، همه آنها قابل اعتماد نیستند. اکثر مشتریان ترجیح میدهند با یک فریلنسر آشنا کار کنند و بتوانند به وی تکیه کنند.
- شما میتوانید بدون از دست دادن مشتری، با وی مذاکره کنید. من فریلنسرهای بسیاری را میشناسم که از ترس از دست دادن مشتری، با آنها وارد مذاکره نمیشوند. به عنوان مثال اگر یک پروژه جدیدی به آنها محول شود و تحویل این پروژه مصادف با تعطیلات عید باشد، آنها از ترس از دست دادن مشتری، این پروژه را قبول میکنند. با این حال، اکثر مشتریان از مذاکره و تنظیم شرایط با پیمانکار خوشحال خواهند شد.