تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


دسته بندی سایت

محبوب ترین ها


پر بازدید ترین های فورکیا

برچسب های مهم

آمار بازدید سایت

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 48
  • بازدید دیروز : 50
  • بازدید کل : 400783

تایپوگرافی علم، هنر، فلسفه یا مهارت؟


تایپوگرافی

تایپوگرافی بخشی از زندگی ماست، پس بهتر است لحظه‌ای را به آن بپردازیم.

تایپوگرافی در واقع طراحی و استفاده از انواع سبک‌های نوشتار به عنوان ابزاری برای ارتباط با مخاطبین است. در تایپوگرافی نیز، همچون حوزه‌های دیگر طراحی، عناصر علم، هنر، فلسفه و مهارت وجود دارد.

اگر به تایپوگرافی بعنوان ابزاری نگاه کنیم که بوسیله‌ی آن چشم انسان می‌تواند واضح‌تر مشاهده کند، عنصر “علم” را بررسی کرده‌ایم.

بخش “هنر” در تایپوگرافی طیف گسترده‌تری دارد، بطوریکه همه چیز از خوشنویسی تا نقاشی‌های روی دیوار را دربرمی‌گیرد.
عکس زیر از هنر نقاشی روی دیوار، تنها از حروف تشکیل شده و به گونه ای طراحی شده است که حروف را همچون تصویر نمایش می‌دهد.

نقاشی بر روی دیوار

علاوه‌ بر‌ این، برنامه‌های پردازشگر کلمات کامپیوتری، دارای فونت‌های بسیاری در رنگ و اندازه‌های مختلف‌اند. بسته به محتوایی که کاربر با این برنامه ایجاد می‌کند، سبک مختلفی از حروف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مثلا از فونت “B Kamran” ممکن است در متون غیر رسمی استفاده شود در حالیکه فونت‌هایی چون “B Nazanin” و “B Lotus” در محیط های حرفه‌ای‌تر بکار گرفته می‌شوند.
در طراحی وب یا گرافیک، افراد حرفه‌ای فونت مخصوص خود را طراحی کرده، همچنین ترتیب و فاصله‌ی آنها را ویرایش می‌کنند.

مانند هر هنر دیگر، روش‌های بسیاری برای ایجاد تایپوگرافی وجود دارد. جوهر روی کاغذ، نقاشی روی چوب، فولاد جوش داده شده، میخ روی چوب و هر چیزی که فکرش را بکنید از نمونه‌های آن محسوب می‌شوند.

به فلسفه‌ی تایپوگرافی علاقه دارید؟ اصلا چنین چیزی وجود دارد؟ پس بهتر است نگاهی به کتاب “فلسفه‌ی تایپوگرافی” نوشته‌ی استیون آکرز بیاندازید. وی می‌گوید “صفحه‌ی روی جلد، حس کل کتاب را منتقل می‌کند پس باید منعکس کننده‌ی ویژگی‌های متن باشد.”

اینکه متون مختلف معانی متفاوتی به همراه دارند، غیر قابل انکار است. برای مثال وقتی جمله‌ی “این مطلب را بخوانید” با حروف بزرگ و پررنگ نوشته شده است، حس دیگری را نسبت به حالت عادی منتقل می‌کند.
زمانی که ایمیلی با حروف بزرگ به دستتان می‌رسد حس می‌کنید که آن شخص بر سرتان فریاد زده است! یا وقتی جمله‌ای با رنگ قرمز نوشته شود نسبت به زمانی که صورتی‌رنگ است، اخطار بیشتری در خود دارد!!

خلق و طراحی تایپوگرافی به نوبه خود نیازمند مهارت است، چه در گذشته‌های دور که یک مهر لاستیکی برای چاپ خبر در دستگاه چاپ حک می‌شد و یا امروز که طراحی‌ها به راحتی اسکن شده و در کامپیوتر پردازش می شوند.

با گذشت زمان، سبک ها و الگوها نیز تغییر کرده‌اند. کافی است به تبلیغات تایپوگرافی دهه‌ی ۶۰ در مقایسه با انواع امروزی آن نگاهی بیاندازید تا تفاوت آنها را دریابید.

پس می توان تایپوگرافی را با علم مطالعه کرد، با فلسفه تحلیل نمود، با هنر از آن لذت برد و با مهارت آن را ایجاد کرد.

 

پونیشا

  انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 448

برچسب های مهم


مطالب تصادفی

  • دانلود کتاب مرجع امتحان 413-70 MCSE
  • دانلود کتاب مرجع امتحان 412-70 MCSA
  • دانلود کتاب مرجع امتحان MCSA   70-410
  • دانلود کتاب مرجع اموزش MCSA  70-411
  • دانلود کتاب فوق العاده Networking All-in-One For Dummies
  • دانلود کتاب کمیاب XSS Attacks - Exploits and Defense

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد